webdesign, grafisk design

Hva er riktig layout

2 november 2009 - Oppdatert 15 mai 2015
Derfor er webdesignet viktig

Layout forbindes ofte med trykksaker, men er absolutt et tema innen webdesign også. Layouten beskriver det visuelle, den oversiktlige og synlige helheten du identifiserer en hjemmeside med.

Synliggjøring av ditt potensiale med riktig layout

Alle har vi en mening om designet vi ser på, men å visualisere og perfeksjonere det slik vi egentlig ønsker å se det, selve layouten, det klarer vi sjelden å sette pekefingeren på selv om dette er noe av det viktigste innen hele designet. Layouten viser designet slik en bruker opplever det, det du ser.

De som allerede vet av hva du generelt tilbyr kan være trofast nok til å lete etter en bestillingsside eller mer informasjon for produktet de ønsker, om dette ikke er åpenbart synlig i navigasjon og i layout. Men hva med de som er på nettsiden din for første gang? Eller ikke er så “trofast”?

De fleste websider har mange viktige budskap samtidig som skal vises kontinuerlig fremover i tid, men som blir borte i den regulære produkt- og infojungelen, mest på grunn av dårlig layout. Med en dårlig layout menes det at nettsidene ikke fremhever viktige momenter i utforming, grafikk og fargevalg og ikke minst i menyer, navigasjon og lenker som skal bidra til at det er enkelt å orientere seg og finne frem på nettsidene.

Naturlig plassering av informasjon på nettsidene, der hvor brukere forventer å finne det de søker, er ikke alltid like lett å gjennomføre som det er å utvide sin egen produktlinje eller tjenesteportefølje.

Designet kan beskrives som et komplett skjelett, mens layouten er fullbyrdelsen med kjøtt, hud og hår. Det du égentlig ser!

Hvordan få nettsider med brukervennlig layout

Fleksibilitet i nettløsningen og webdesignet er en forutsetning for at ditt webinnhold til en hver tid kan oppdateres til å møte et bredere produktsortiment og informasjonsbehov, slik at tilrettelegging og presentasjon til brukere og kunder blir ivaretatt på enklest mulig måte.

Gode kunnskaper om å formidle et budskap skriftlig, med egnede tekster og ordvalg som er beregnet for folk flest og ikke bare for spesialisten innen det området som budskapet omhandler, er viktig. Eventuelle illustrasjoner skal også supplere budskapet slik at brukeren/leseren oppfatter tidlig hva det handler om, og øke interessen for å lese informasjonen eller kjøpe produktet.

Teksten og webillustrasjonene er deler av layouten som endres med hver innlagte artikkel, og skal slik alltid være i samsvar med nettsidens grunnmal, virke integrert med samme stil og være skrevet som tidligere artikler og produktsider. Følge et mønster, kan man si.

Nettsidene er viktigere enn du tror

Er det flere enn en medarbeider eller person som legger til nettinnhold bør de være samkjørte og enige om struktur og regler som gjelder for layouten, like mye som hvem skal legge til hva, hvor og til hvem. Ryddige, oversiktlige og innbydende nettsider er like viktig som ditt inngangsparti hjemme, på arbeidsplassen eller hvor som helst der du skal gi et godt inntrykk.

Dine samarbeidspartnere besøker nettsiden din for å finne informasjon som skal hjelpe dem, kunder besøker nettsidene for å tilfredstille behov og andre nettbrukere og besøkende kommer til deg for å overbevises. Alt skal være tilpasset i layout slik at hjemmesidene fungerer som en selvstendig salgsenhet med gjennomtenkte løsninger og tilrettelagt innhold.

Et sluttsalg skal kunne gjennomføres på nettsidene dine, enten det er snakk om et produkt eller en kommersiell vare, en nyhet eller en informasjonstekst du ønsker flest mulig skal lese. Webprofilen kan hjelpe deg med nytt nettsted, oppfriskning av tekst og grafikk på hjemmesidene eller konkrete salgstekster til individuelle produkter.